Kad uzvedība ir vēstījums, nevis problēma
- Mārupes Privātā Pamatskola
- 7. nov.
- Lasīts 2 min
Vai esat ievērojuši, ka dažkārt bērna uzvedība šķiet “nepaklausīga”, bet patiesībā slēpj ko pavisam citu? Smadzeņu pieejas jeb brain-based approach* pamatā ir doma, ka uzvedība vienmēr kaut ko vēsta par bērna iekšējo stāvokli. Tā ir zīme – nevis dumpis pret noteikumiem, bet mēģinājums tikt galā ar emocijām, stresu vai neskaidrību. Bērna smadzenes, tāpat kā mūsu, nemitīgi meklē līdzsvaru un drošības sajūtu.
Kad šī līdzsvara pietrūkst, bērns intuitīvi dara to, kas palīdz justies labāk — pat ja tas no malas izskatās pēc “nepareizas” uzvedības. Ja mēs, pieaugušie, mācāmies redzēt vajadzību aiz uzvedības, mēs varam palīdzēt bērnam attīstīt pašregulācijas prasmes un iemācīties veselīgāk tikt galā ar savām emocijām. Piemēri no ikdienas 1. Kad bērns nevar nosēdēt mierā klasē vai mājasdarbu laikā. No malas tas var izskatīties pēc neuzmanības vai spītības, taču bieži vien bērna smadzenes vienkārši meklē kustību, lai aktivizētos vai nomierinātos. 🦋 Palīdz: īsa kustību pauze, dažas dziļas elpas, stiepšanās, iespēja izskriet pagalmā vai iziet pastaigā starp mācībām. 2. Kad bērns “atbild pretī” vai dusmojas par sīkumiem. Aiz šādas uzvedības bieži slēpjas stress, nogurums vai iekšēja nedrošība. Smadzenes ir “pārkarst” un ieslēdz aizsardzības režīmu. 🦋 Palīdz: miers no pieaugušā puses, empātisks teikums (“Es redzu, ka tev tagad ir grūti”), iespēja izrunāties vēlāk, kad emocijas ir norimušas. 3. Kad bērns smejas vai rīkojas “muļķīgi” situācijās, kur vajadzētu būt nopietnam. Smiekli bieži ir veids, kā bērna smadzenes atbrīvo spriedzi. Tas nav necieņas žests — tā ir stresa izlāde. 🦋 Palīdz: pieņemt, ka tā ir dabiska reakcija, un pēc tam maigi novirzīt uzmanību citur. 4. Kad bērns “aizmirst” instrukcijas vai šķiet pilnīgi “atslēdzies”. Dažreiz smadzenes stresa brīdī vienkārši pārstāj uztvert informāciju. Tas nav slinkums, bet gan fizioloģiska reakcija. 🦋 Palīdz: saīsināt uzdevumus, dot iespēju ieelpot, paskaidrot soli pa solim, ļaut pārjautāt. 5. Kad bērns meklē uzmanību. Bērni ar uzvedību bieži saka: “Pamani mani, es gribu justies redzēts un nozīmīgs.” 🦋 Palīdz: neliela kopā pavadīta brīža dāvana — kopīga pastaiga, saruna pirms gulētiešanas vai vienkārši laipns pieskāriens, kas apliecina mīlestību. ⸻ Ko tas māca mums, pieaugušajiem? Smadzeņu pieeja aicina skatīties dziļāk – ne tikai reaģēt uz uzvedību, bet jautāt sev: “Kas notiek bērna iekšienē, ka viņš tā rīkojas?” Kad mēs atbildam ar sapratni, nevis sodu, bērns iemācās, ka viņa emocijas ir drošas un saprotamas. Tā rodas uzticība, tuvība un drošas attiecības — pamats gan mācībām, gan emocionālajai izaugsmei. Kā skolotāji un vecāki mēs ne vien mācam lasīt vai rēķināt, bet arī palīdzam bērnam saprast pats sevi — un tas ir viens no svarīgākajiem dzīves pamatiem.




Komentāri